Waarom kiezen studenten voor hun studierichting? Welke doelen willen ze realiseren? Hoe tevreden zijn ze?

Wist je dat?

Een studie, beroep, partner en woonplek kiezen zijn scharnierkeuzes waarbij studenten hun identiteit vormgeven. Als studenten een autonome studiekeuze maken en intrinsieke doelen ambiƫren, dan zijn ze meer tevreden over hun studiekeuze en er beter voor gemotiveerd dan wanneer ze een gecontroleerd gemotiveerde keuze maken en extrinsieke doelen nastreven.

De globale studietevredenheid van studenten is vrij gunstig:

  • 64% van de studenten ervaart een hoge studietevredenheid
  • 34% ervaart een matige tevredenheid
  • 72% rapporteren een hoge autonome veeleer dan een gedwongen motivatie voor hun studiekeuze
  • 69% scoort matig op groeigerichte (intrinsieke) doelen 12 % hoog

De studietevredenheid hangt samen de redenen waarom studenten kiezen voor hun studie en de doelen die ze willen realiseren met hun studie. Studenten focussen globaal gezien meer op groeigerichte (intrinsieke) doelen dan op materialistische doelen.

Conclusies

  • Over het algemeen lijken studenten tevreden te zijn over hun studie. Ze baseren hun studiekeuze dan ook vooral op autonome veeleer dan gedwongen redenen;
  • Een op de vijf studenten streeft met de studie eerder materialistische aspiraties na dan groeigerichte (intrinsieke) doelen;
  • Zowel de (de)motiverende docentenstijl als de redenen om een studierichting te kiezen voorspellen de studiemotivatie en -tevredenheid van studenten;
  • Mannelijke studenten zijn minder tevreden over hun studie, kiezen hun studie vaker om gecontroleerde redenen en stellen meer materialistische aspiraties voorop.