Onze prof van filosofie is echt ondoenbaar. Zijn lessen bestaan uit eindeloos durende monologen en vragen uit de groep worden niet behandeld. Als hij op een uitzonderlijk moment pauze geeft, verlaat hij het lokaal waardoor we ook dan geen vragen kunnen stellen. Al na de tweede les haakten vele studenten af omdat ze de les niet begrijpen. De prof past ook zijn tempo niet aan en doet maar gewoon verder. Het lijkt wel alsof we niet bestaan in zijn les.
Een opgevende lesgever stelt meestal weinig vragen aan de studentengroep tijdens de les. Indien dit toch gebeurt, zal de lesgever vaak zelf het antwoord geven wanneer geen enkele student de hand opsteekt om te antwoorden. De lesgever vindt het niet echt belangrijk om te weten of de studenten de les of de vraag begrijpen.
Studenten hebben echter vaak wat aanmoediging nodig om te durven antwoorden in groep. Wees daarom zelf enthousiast en benadruk dat studenten fouten mogen maken. Je kunt verschillende technieken toepassen om de drempels te verlagen om te antwoorden (bv. eerst per twee laten overleggen, zelf een aantal antwoorden formuleren en de studenten laten kiezen met handopsteking, online stemsystemen gebruiken,…).
Het kan ook zijn dat je vraag te gemakkelijk, te moeilijk of te onduidelijk was. Verduidelijk en vereenvoudig je vraag als dit nodig blijkt (= begeleidende houding), maar geef studenten ook voldoende tijd om na te denken door denkpauzes in te lassen (bv. "jullie krijgen 5 minuten de tijd om een antwoord neer te schrijven) (= verduidelijkende houding).
Studenten die onvoorbereid naar de les of het practicum komen, zullen door een opgevende lesgever genegeerd worden. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de student om iets van de les op te steken.
Soms denken lesgevers dat hun opdracht duidelijk geformuleerd was, maar het kan interessant zijn om na te gaan wat de redenen of obstakels waren om de voorbereiding niet te maken. Erken dat de voorbereiding tijdsintensief kan zijn voor studenten en leg nog eens uit wat de voordelen zijn voor hen (= afstemmende houding).
Cruciaal is om op voorhand zeer duidelijk doelen en richtlijnen mee te geven zodat studenten weten wat van hen verwacht wordt (= verduidelijkende houding). Indien de opdracht het toelaat, kan je studenten ook keuze geven (= participatieve houding) in bijvoorbeeld de teksten die ze moeten lezen of de manier waarop ze hun voorbereiding meebrengen (samenvatting in Word, aanduiden in teksten, ...).
Je bent niet alleen. Maak kennis met inspirerende verhalen van studenten over kwetsbaarheid en twijfel, maar ook over de kracht van verbondenheid.
Bekijk de verhalen