Inhoud en opbouw van de zelftest

De motivatietest beoogt het screenen van de studiemotivatie en het voorzien in feedback. Het doel is om je te laten nadenken over jouw motivatie.

Motivatie wordt gemeten aan de hand van de Academic Self-Regulation Questionnaire (SRQ-A) (Ryan & Connell, 1989), waarvan een aangepaste versie in het Nederlands werd ontwikkeld en gevalideerd (Vansteenkiste et al., 2009). De screening omvat 20 items rond motivatie met 4 items voor demotivatie, 8 items voor gecontroleerde motivatie en 8 items voor autonome motivatie.

De zelftest met feedbackrapporten voor MoodSpace werd ontwikkeld door onderzoekers van de Universiteit Gent (Nele Flamant, Joachim Waterschoot, Maarten Vansteenkiste, Bart Soenens) en het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (Valérie Van Hees).

Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749–761.

Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., Luyckx, K., & Lens, W. (2009). Motivational profiles from a self-determination perspective: The quality of motivation matters. Journal of Educational Psychology, 101, 671-688.

Feedbackrapport

Op basis van je antwoorden verschijnt een feedbackrapport met een korte synthese en advies over je globale studiemotivatie. Het advies dat je krijgt is geen diagnose, maar een aanwijzing van hoe het op dit moment met jouw motivatie is gesteld. Het gaat om een momentopname die geen rekening houdt met specifieke omstandigheden of persoonlijke variabelen zoals leeftijd of geslacht. Het doel is om je te laten nadenken over jouw motivatie.

Gegevensverwerking

De test verloopt strikt anoniem. Je hoeft op geen enkel moment identiteitsgebonden gegevens in te vullen, tenzij je het rapport wenst te downloaden. Voor statistische doeleinden moet je wel je leeftijd, geslacht en opleidingsvorm opgeven, en of je al dan niet begeleiding hebt gevraagd voor emotionele problemen. Maar die antwoorden zijn nooit terug te brengen tot bepaalde personen.

Beleidsrapportering en wetenschappelijk onderzoek

De verzamelde anonieme gegevens dienen op groepsniveau voor beleidsadvies en wetenschappelijk onderzoek. Het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) meldt elk jaar aan de Vlaamse overheid hoeveel studenten gebruikmaken van de zelftest en wat de resultaten zijn. Die resultaten laten ook toe om de zelftest en het feedbackrapport verder te optimaliseren, net als het volledige hulpaanbod op MoodSpace. De evaluatie van de zelftest en de wetenschappelijke verwerking van de resultaten gebeuren in samenwerking met Maarten Vansteenkiste (professor motivatiepsychologie aan de UGent en hoofdonderzoeker van MoodSpace) en zijn medewerkers.

Auteursrechten

Voor deze test geldt – net als voor de hele site – dat teksten, lay-out, afbeeldingen, scripts en andere items onder de bescherming van het auteursrecht vallen. Motivatie wordt gemeten aan de hand van de Academic Self-Regulation Questionnaire (SRQ-A) (Ryan & Connell, 1989), waarvan een aangepaste versie in het Nederlands werd ontwikkeld en gevalideerd (Vansteenkiste et al., 2009). De implementaties binnen MoodSpace is eigendom van de Universiteit Gent en het Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs. Kopieën, aanpassingen, vertalingen, bewerkingen, wijzigingen van het geheel of van een gedeelte van deze site, in welke vorm of op welke manier dan ook, zijn streng verboden, tenzij voorafgaandelijk schriftelijke toestemming is verleend door de eigenaar van de site: Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs, Hoogpoort 15, B-9000 Gent. Elke inbreuk kan leiden tot burgerrechtelijke of strafrechtelijke vervolging.