Tijdens de les ethiek bespraken we het hoofddoekendebat. Onze lesgever was duidelijk een tegenstander voor een verbod, al waren sommige studenten in de aula hier niet mee akkoord. De lesgever trok de argumentatie van een van die studenten in het belachelijke voor de hele groep en vond de kwestie zodanig evident dat hij zijn eigen redenering niet met de studenten wou delen. Ik had nochtans graag eens gehoord welke ethische argumenten hieraan ten grondslag lagen. We moeten in dit vak net leren om kritisch te zijn en een standpunt in te nemen.

Voorbeelden en aanbevelingen

Wanneer aandacht verslapt:

Als je merkt dat studenten na enige tijd hun aandacht verliezen, kan je als lesgever studenten bij de orde van de dag brengen door harde taal te gebruiken.
Bijvoorbeeld: "Als je hier de aandacht niet bijhoudt, wordt het examen een ramp" of "Jij daar met je blauwe trui, opletten!"
Op korte termijn kan dit studenten tot actie aanzetten, al komt het hun betrokkenheid en leerhouding op langere termijn niet ten goede.
Als alternatief kan je gebruik maken van activerende werkvormen (= participatieve houding) om afwisseling in je les te brengen.

Je kan ook de relevantie van de oefening voor het dagelijkse leven of de toekomstige carrière in de verf zetten (= afstemmende houding) of nagaan in hoeverre studenten de oefeningen begrijpen en eventueel wat extra begeleiding of uitleg voorzien (= begeleidende houding).

Bij moeilijke leerstof:

Als studenten niet kunnen volgen omdat de leerstof te moeilijk is, de les te snel gaat of hun voorkennis ontoereikend is, kunnen lesgevers via harde uitspraken hun studenten soms aanzetten tot actie.
Bijvoorbeeld: "Hier hebben we een moeilijk onderdeel waar veel vragen van op het examen komen. Slechts 30% slaagt voor dit examen dus zorg dat jij erbij bent"

Om deze demotiverende aanpak te vermijden, zijn alternatieven mogelijk, zoals op voorhand documentatie bezorgen om zich beter te kunnen voorbereiden, extra hulp en ondersteuning bieden tijdens de les (en deze tijd in te calculeren) en vertrouwen uit te drukken dat studenten de moeilijke materie wel in de vingers zullen krijgen (= begeleidende houding).
Nadenken over hoe de leerstof zo interessant mogelijk gebracht kan worden, variëren in werkvorm, erkennen dat dit een moeilijke onderdeel is, zelf passie en enthousiasme voor jouw vak uitstralen (= afstemmende houding) of studenten activeren (= participatieve houding) zijn eveneens strategieën die helpend kunnen zijn in dat opzicht.