Hoe zit het met de ABC-behoeften van studenten?

Wist je dat?

Autonomie, verbondenheid en competentie. Die drie universele psychologische basisbehoeften zijn essentieel voor je psychologisch welbevinden. Samen vormen ze het ABC-fundament. Om je mentaal goed te voelen en veerkrachtig te zijn, is de vervulling nodig van het ABC-fundament. Worden de basisbehoeften beknot, dan voel je je vaak minder goed en ben je kwetsbaarder voor emotionele problemen.

Omdat de online wereld een belangrijke rol speelt in het leven van studenten, is er groeiende aandacht voor de unieke rol van ABC-ervaringen in de online zowel als in de offline wereld.

Zoeken studenten soms compensatie in de online wereld voor hun gebrekkige behoeftebevrediging in de offline wereld?

Zowel offline als online, geven studenten aan dat hun psychologische basisbehoeften aan autonomie, verbondenheid en competentie meer bevredigd dan gefrustreerd zijn. Verbondenheid is de meest voldane behoefte, gevolgd door autonomie en competentie. De basisbehoeften zijn offline meer voldaan dan online.

58%

van de studenten ervaart een hoge mate van verbondenheidsbevrediging offline.

27%

van de studenten geeft aan dat hun competentiebehoefte offline (erg) sterk is gefrustreerd: ze voelen zich onzeker en hebben het gevoel te falen.

Conclusies

  • Verbondenheid is de meest voldane behoefte, gevolgd door autonomie en competentie;
  • Studenten geven aan dat hun basisbehoeften offline meer voldaan zijn dan online;
  • Studenten halen minder verbondenheid uit hun online- dan uit hun offline contacten;
  • Offline-behoeftebevrediging vormt een krachtigere voorspeller van vitaliteit en levenstevredenheid dan online-behoeftebevrediging.